Collectie: Over de methode
Intensiteit en talent is een methode voor psycho-educatie, gericht op groepen leerlingen met (vermoedens van) hoogbegaafdheid, in de bovenbouw van de basisschool.
Tot op heden is er nog geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, hier bestaat nog discussie over. In de methode wordt uitgegaan van het Delphi-model. Dit model is in 2007 opgesteld door Maud Kooijman - van Thiel. Zij bracht twintig ervaringsdeskundigen bij elkaar en ging met deze groep mensen in gesprek met de vraag: wat maakt nou dat wij samen tot één groep behoren? De kenmerken en elementen die hieruit volgden, zijn vervolgens verwerkt in het Delphi-model.
Het Delphi-model gaat er vanuit dat hoogbegaafdheid inhoudt dat je een sterke drang hebt naar autonomie, dat er sprake is van een hoge intelligentie en een grote nieuwsgierigheid, dat je geniet van het creëren, vele intense emoties kunt ervaren en dat je prikkels gedetailleerd waarneemt. Het model omschrijft hoogbegaafde mensen als creatieve, snelle, intense en complexe denkers.
Intensiteit en talent gaat uit van dezelfde benadering en hanteert de kenmerken (zijn, denken, willen, doen, waarnemen en voelen) als thema's die in een schooljaar aan bod komen. Daar binnen komen onderwerpen als perfectionisme, zelfbeeld en samenwerken aan bod. De methode is daarmee geschikt voor kinderen die zich herkennen in het Delphi-model en die in enige mate last hebben van de genoemde kenmerken of hier in elk geval nog in te leren hebben.
Het is nadrukkelijk niet noodzakelijk om een vastgestelde 'diagnose' hoogbegaafdheid te hebben. Zoals vooraan in het werkboek wordt benoemd: "Als jij je in deze kenmerken herkent, dan ben je misschien wel hoogbegaafd". In les 1 wordt gecheckt in hoeverre een leerling zich daadwerkelijk herkent in de kenmerken.