Veelgestelde vragen
Intensiteit en talent is gericht op groepen kinderen. Hier is bewust voor gekozen om dat 'herkenning' een belangrijk punt is van de psycho-educatie. We zien in de praktijk dat kinderen het fijn vinden om te merken dat ze niet de enige zijn die iets lastig vinden of zich herkennen in bepaalde kenmerken.
Daarnaast bevatten de lessen verschillende samenwerkingsopdrachten die met klasgenoten uitgevoerd dienen te worden.
De methode is gebaseerd op het Delphi-model. Dit model is opgesteld door twintig ervaringsdeskundigen, onder leiding van Maud Kooijman-van Thiel. Het gaat er vanuit dat een zestal kenmerken (zijn, voelen, denken, doen, willen en waarnemen) aan de basis liggen van hoogbegaafdheid en dat hoogbegaafden daarnaast complexe, snelle en creatieve denkers zijn met een intens gevoelsleven.
We raden aan om de inleidende lessen over hoogbegaafdheid en de leerkuil altijd als eerste uit te voeren, gevolgd door het thema ZIJN. Dit adviseren we omdat het eerste thema lessen omvat waarin kinderen zichzelf leren kennen. Voor de overige thema's is het ook mogelijk om de volgorde waarin deze worden aangeboden aan te passen.
We raden aan om een leerling altijd deel te laten nemen aan de inleidende lessen over hoogbegaafdheid en de leerkuil, aangezien er regelmatig wordt teruggegrepen op de onderwerpen die deze lessen centraal staan. Ook het thema ZIJN is voor eenieder van belang omdat een leerling zichzelf beter leert kennen in dat thema. Voor de overige thema's geldt dat ervoor gekozen kan worden om een leerling enkel de thema's te laten volgen die goed bij hem of haar passen. Door een leerling wél alle thema's te laten volgen, vindt echter het best dekkende aanbod plaats.
Op dit moment is het enkel mogelijk om per leerling een totaalpakket van een werkboek én de materialen te bestellen. In de toekomst zal het wellicht mogelijk zijn om dit los van elkaar te bestellen of om enkel de benodigde materialen bij te bestellen.